1. MATLAMAT
Secara am digunakan silih berganti dengan objektif. Lebih berbentuk jangka panjang.
2. OBJEKTIF
Hasil akhir yang dijangkakan pada masa hadapan dan ditetapkan pada peringkat organisasi, jabatan dan individu. Perlu berbentuk kuantitatif.
3. MISI
Merupakan tujuan sesebuah organisasi itu ditubuhkan.
4. POLISI
Merupakan pernyataan umum yang memandu pemikiran dan tindakan dalam membuat keputusan.Ia merupakan garis panduan untuk tindakan, apa yang boleh dan apa yang tidak boleh dibuat.
5. PROSEDUR
Merupakan arahan atau atur cara bagaimana sesuatu itu perlu dibuat. Ia merupakan aturan secara sistematik dalam menangani tindakan masa hadapan.
6. PROGRAM
Merupakan rangka tindakan sebenar yang akan diambil khusus untuk mencapai matlamat yang ditetapkan. Ia merangkumi matlamat, polisi, aturan, peraturan, tugasan kerja, langkah-langkah yang perlu diambil, sumber-sumber yang akan digunakan dan unsur-unsur lain yang berkaitan termasuk belanjawan.
7. PERATURAN
Merupakan tindakan khusus yang boleh diambil dan tidak boleh diambil dalam keadaan tertentu.
8. FALSAFAH
Merupakan nilai dan kepercayaan yang dipegang oleh organisasi sebagai panduan.
9. STRATEGI
Merupakan satu program tindakan umum bagi mencapai matlamat yang ditetapkan. Ia merupakan kaedah menentukan masa hadapan organisasi yang melibatkan penentuan arah tuju organisasi dalam jangka panjang.
Secara am digunakan silih berganti dengan objektif. Lebih berbentuk jangka panjang.
2. OBJEKTIF
Hasil akhir yang dijangkakan pada masa hadapan dan ditetapkan pada peringkat organisasi, jabatan dan individu. Perlu berbentuk kuantitatif.
3. MISI
Merupakan tujuan sesebuah organisasi itu ditubuhkan.
4. POLISI
Merupakan pernyataan umum yang memandu pemikiran dan tindakan dalam membuat keputusan.Ia merupakan garis panduan untuk tindakan, apa yang boleh dan apa yang tidak boleh dibuat.
5. PROSEDUR
Merupakan arahan atau atur cara bagaimana sesuatu itu perlu dibuat. Ia merupakan aturan secara sistematik dalam menangani tindakan masa hadapan.
6. PROGRAM
Merupakan rangka tindakan sebenar yang akan diambil khusus untuk mencapai matlamat yang ditetapkan. Ia merangkumi matlamat, polisi, aturan, peraturan, tugasan kerja, langkah-langkah yang perlu diambil, sumber-sumber yang akan digunakan dan unsur-unsur lain yang berkaitan termasuk belanjawan.
7. PERATURAN
Merupakan tindakan khusus yang boleh diambil dan tidak boleh diambil dalam keadaan tertentu.
8. FALSAFAH
Merupakan nilai dan kepercayaan yang dipegang oleh organisasi sebagai panduan.
9. STRATEGI
Merupakan satu program tindakan umum bagi mencapai matlamat yang ditetapkan. Ia merupakan kaedah menentukan masa hadapan organisasi yang melibatkan penentuan arah tuju organisasi dalam jangka panjang.